Åtta år med Airbnb

Airbnb används ofta som symbol för den nya delningsekonomin, och för hur stor en bra idé kan bli på internet. Men Airbnb är faktiskt äldre än vad många tror. Det tar tid att växa sig stora, även på internet, och också i resebranschen tar det tid för nya koncept att få fäste.

Vem har inte hört talas om Airbnb? Sajten, och affärsidén, handlar i korthet om att privatpersoner kan hyra ut sin bostad till andra privatpersoner. Det har framhållits att det här utgör en allvarlig konkurrent mot traditionella hotell, vandrarhem, bed and breakfast etc. Alla är inte förtjusta i tjänsten, vilket SVT rapporterat om.

Men kommer du ihåg när du hörde om Airbnb för första gången? Företaget, tjänsten och sajten har funnits längre än man kan tro. 2012 skrev Computer Sweden om tjänsten. Då hade företaget redan funnits i fyra år, och tillväxten i Sverige var explosionsartad. Mellan 2010 och 2011 såg man en ökning med mer än 900 % i Sverige, berättade en av grundarna, Joe Gebbia, för tidningen.

Luftmadrasser och frukost

Fröet till Airbnb såddes när Joe Gebbia, hans kombo Brian Chesky och deras affärspartner Nathan Blecharczyk hyrde ut luftmadrasser i sin lägenhet under en designkonferens när hotellen i San Fransisco var fullbokade. Resten är näringslivshistoria. Namnet Airbnb står från början för ”Airbed and breakfast”, alltså luftmadrass och frukost. Faktum är att det fortfarande går att hyra ett rum hemma hos Nathan Blecharczyk, även om det är hans fru som står som uthyrare. En anledning till detta är att han vill kunna fortsätta uppleva vad användarna upplever.

Airbnb värderas idag till 210 miljarder kronor, en ökning med 200 % bara sedan förra året. Enligt bolaget tjänar den genomsnittliga uthyraren 64 000 kronor om året. Det låter mycket, men då ska man komma ihåg att många av bostäderna är belägna i attraktiva områden. Den som hyr ut bostaden måste kanske göra det för att ha råd att bo kvar i det aktuella området. Kanske är det inte konstigt att New York är den stad som ger Airbnb de största intäkterna. Den mest populära bostaden är dock en trädkoja i Atlanta, skriver Veckans Affärer.

LuftmadrassMånga betraktar Airbnb som en artificiell konkurrent till traditionell hotellverksamhet, där privatpersoner kan hyra ut rum eller hela bostäder utan att behöva betala skatt för dessa. Man bör dock ta hänsyn till att många av de rum eller bostäder som hyrs ut är belägna på orter där det finns få eller inga hotellrum, eller i stadsdelar där det inte finns kommersiella boenden. Enligt tidningen Café  finns det beräkningar som visar att detta har lett till att småbutiker i exempelvis Paris har fått nya kunder. Airbnb hjälper alltså på många sätt lokala näringsidkare. I just Paris betalar man dessutom elva miljoner kronor i turistskatt till staden.

Tillsammans med Uber är Airbnb symbolen för den nya delningsekonomin. Men där Uber har fått efterföljare som bl.a. Lyft har samma sak inte hänt Airbnb. Å andra sidan är det många som hyr ut bostäder eller rum via Facebook eller Blocket. Airbnb är i en helt annan skala, men idén är knappast ny.